Europas klimatledare

Gränges utses för andra året i rad till en av Europas klimatledare av Financial Times. Rankingen uppmärksammar företag som avsevärt har minskat sina klimatutsläpp och tillhandahållit transparens i sin hållbarhetsrapportering.

Financial Times-listan över Europas klimatledare inkluderar företag som har uppnått den största minskningen av klimatintensiteten från deras egen verksamhet, kallad scope 1 och 2, i förhållande till sina intäkter från 2017 till 2022. Dessutom har dessa företag förbundit sig att vara transparenta i sin rapportering av scope 3-utsläpp samt visat engagemang för ytterligare hållbarhetsinitiativ, såsom CDP och SBTi.

– Att återigen få detta erkännande genom Financial Times bekräftar inte bara våra ambitiösa hållbarhetsmål utan även de konkreta resultat vi har uppnått när det gäller att minska vår klimatpåverkan, säger Sofia Hedevåg, SVP Sustainability på Gränges.

Viktiga framsteg omfattar:

  • Ambitiösa klimatmål: Gränges följer sin plan mot att uppnå nettonollutsläpp till 2040, med kortsiktiga mål för 2030. Dessa mål har validerats av SBTi 2023, att de är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersscenario.
  • Bevisade resultat mot minskat klimatavtryck: Gränges har minskat sin totala klimatintensitet (Scope 1+2+3) med 30 procent på rullande 12-månadersbasis under Q1 2024 jämfört med 2017 och nått klimatmålen för 2025 innan målhorisonten.
  • Hög transparens och ranking: Gränges tilldelades Leadership score (A-) i CDP:s miljörapporteringsrankning för 2023 och erhöll EcoVadis Platinum-betyg för tredje gången i rad i början av 2024.

Läs mer
Läs mer om Gränges hållbarhetsarbete:
https://www.granges.com/sv/hallbarhet/


Årsstämma hos ProfilGruppen AB: Beslut och framtida inriktning

Den 23 april hölls det årsstämma hos ProfilGruppen AB. Ett 60-tal aktieägare och 20 gäster samlades för att diskutera och fatta viktiga beslut om bolagets framtid. Bengt Stillström ledde stämman.

Sammanfattning av 2023

Vd och koncernchef Mari Kadowaki gav en översiktlig sammanfattning av händelser och aktiviteter som präglade ProfilGruppen under det gångna året.
Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 43,6 miljoner kronor, jämfört med 31,8 miljoner kronor under samma period föregående år. Nettoomsättningen för kvartalet rapporterades till 581 miljoner kronor, en minskning från 684 miljoner kronor jämfört med föregående år. Rörelsemarginalen steg till 7,5 procent, jämfört med 4,7 procent föregående år. Det justerade rörelseresultatet ökade till
50,2 miljoner kronor, jämfört med 27,9 miljoner kronor föregående år.

Utdelning beslutad

Ett av besluten från årsstämman var godkännandet av en utdelning om 5,00 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023, en ökning från föregående år.

Svenskt Aluminiums tidigare ordförande invald i styrelsen

Fredrik Pettersson (tidigare Svenskt Aluminium) och Marianne Brismar valdes in som nya styrelseledamöter medan Bengt Stillström och Tomas Berggren omvaldes, där Bengt Stillström dessutom utsågs till styrelseordförande.

Bemyndigande för nyemission

Styrelsen gavs befogenhet att fatta beslut om nyemission av aktier upp till en viss gräns, vilket syftar till att möjliggöra för bolaget att expandera och förstärka sin kapitalbas.
ProfilGruppen fortsätter att navigera genom en utmanande ekonomisk miljö med fokus på att optimera sin verksamhet för att möta framtida behov och utmaningar inom industrin.


Aluminium är avgörande för Europas förändring

Aluminiumindustrin påverkas också av recessionen och lider särskilt av höga energikostnader och en svag ekonomi. År 2023 var dramatiska produktionsminskningar märkbara inom nästan alla områden av branschen, särskilt inom primärproduktionen.

Efter en minskning på över 30 procent året innan sjönk produktionen i tyska smältverk med ytterligare 45 procent till 189 000 ton. De producerade fortfarande ungefär en tredjedel (37 procent) av volymen före energikrisen. Företagen inom vidareförädling av halvfabrikat av aluminiumprodukter noterade också betydande minskningar på minus 9 procent. Vid 2,33 miljoner ton nådde produktionsvolymen sin lägsta nivå sedan finanskrisen. Tillverkare av extruderade produkter noterade en särskilt kraftig nedgång på 15 procent, och produktionen av valsade produkter sjönk också betydligt med 7 procent. Medan företagen kämpar med svåra förhållanden på sina platser står de också inför ökad konkurrens från importörer från tredjeländer med lägre miljö-, sociala och etiska normer.

Utsikterna för 2024 lovar ingen förbättring hittills, och medlemsföretagen i Aluminium Deutschland är oroade över det industriella läget. Ändå är aluminium som material och som industri en viktig drivkraft.

– Vi har upprepade gånger betonat att utan aluminium, utan motståndskraftiga leveranskedjor och mer strategisk oberoende från tredjeländer kommer inte Europas industriella omvandling att lyckas. Dessutom finns ett brådskande behov av att åter placera betydelsen av industrin som en drivkraft för sysselsättning och välstånd i centrum av politiska beslut. Det är inte goda nyheter om koldioxidutsläppen når sin lägsta nivå sedan 1950-talet år 2023. Detta är inte resultatet av en smart energipolitik, utan resultatet av en katastrofal ekonomisk politik, understryker Rob van Gils, president för Aluminium Deutschland.

Läs nyheten från Aluminium Deutschland på https://www.aluminiumdeutschland.de/2024/01/25/deutsche-aluminiumindustrie-mehr-vernunft-in-der-wirtschaftspolitik-notwendig/


UF-företag Ecollecta tar hemSM-guld i hållbarhet

Jonatan, Stina och klasskamraten Mikaela omsatte sin vision om ökad återvinning av aluminium till verklighet med Ecollecta, ett UF-företag som utvecklade sig till ett framgångsrikt aktiebolag. Deras resa, från starten av Collect to Recycle UF under 2022/2023 till att vinna SM i Ung Företagsamhet på Stockholms UF-mässa, hyllades för att integrera ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter.

Ecollectas banbrytande koncept fokuserar på innovativa sorteringskärl för pant. Dessa kärl, utplacerade på offentliga platser runt om i landet med stöd från kommuner och bostadsbolag, använder en unik gummiventil för enkel insättning av aluminiumburkar och PET-flaskor. Genom en fjädrande lucka på kärlens framsida hämtas panten ut smidigt.

Jönköping, Nässjö och Habo kommun köpte in dessa kärl under UF-året och stödde därmed inte bara unga entreprenörer utan även en lösning för det växande problemet med över 3100 ton oåtervunna aluminiumburkar i Sverige det senaste året.

Ecollectas vision sträcker sig bortom ekonomisk framgång. Deras produkt syftar till att öka återvinningen av aluminium och engagera samhället. Genom att erbjuda en praktisk möjlighet för medborgare att bidra till miljön har Ecollecta skapat en plattform för ömsesidig hjälp och samarbete.

Sorteringskärlet har blivit en symbol för hållbarhet och medmänsklighet. Jonatan och Stina visar att en enkel idé kan växa till en ekologiskt hållbar verksamhet som inte bara vinner SM-guld utan också hjälper samhället att ta steg mot en mer hållbar framtid. Ecollectas vision är ett ansvarstagande samhälle där medmänniskan och planetens resurser står i fokus.

Läs mer på www.ecollecta.com


Metals & Minerals

Nytt viktigt innovationsprogram klart!

Vi är väldigt glada att kunna meddela att Svenskt Aluminium, tillsammans med Jernkontoret (svensk stålindustri), Gjuteriföreningen och Swemin, har beviljats medel för att etablera ett programkontor för Metals & Minerals inom Impact Innovation!

– Att tillsammans med övrig svensk metallindustri kunna arbeta mot gemensamma mål är otroligt viktigt för svensk aluminiumindustri och samtidigt stärka svensk konkurrenskraft för våra svenska medlemsföretag, säger Lars-Inge Arwidson, vd Svenskt Aluminium.

– Vi ser verkligen fram emot att lansera ett program med aktörer från hela värdekedjan av metaller och mineral, från prospektering till materialanvändning och allt däremellan, säger Maria Swartling, programchef, Metals & Minerals.

Vi kan nu påbörja det viktiga arbetet med att mobilisera mot de ambitiösa omställningsmålen, genom vårt uppdrag: Att ”Säkerställa en hållbar och motståndskraftig metall- och mineralförsörjning för samhällsomställningen”. Uppdraget är att stödja Sveriges och Europas mål att ställa om Europa till en klimatneutral, resurseffektiv och miljövänlig ekonomi som är mindre beroende av importerade, ohållbart producerade eller osäkra råvarukällor senast 2050.

Vi vill tacka samordnaren Jernkontoret, finansiärerna Vinnova, Energimyndigheten och Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling, gruv- och stålföretagen som stöttar programkontoret, aktörerna bakom de 98 stödbreven samt alla som bidragit till ansökan med er höga kompetens, långa erfarenhet och fantastiska driv. Vi ser nu fram emot att fortsätta arbeta tillsammans och vara en del av Metals & Minerals.


Svag efterfrågan och höga lagernivåer fortsätter att pressa

De totala leveranserna av aluminiumfolie från europeiska verk sjönk med 20,1 % till 191 000 ton under Q3 2023 (2022: 239 000 ton). Den pågående geopolitiska krisen runt om i världen, tillsammans med fortsatt hög inflation och räntor, samt höga lager, påverkar den globala efterfrågan på en bred produktkategori som använder folie. Både inhemska och utländska marknader påverkades. Siffrorna för året hittills visar nu en nedgång i leveranserna till 636 000 ton. Detta är en minskning med 12,9 % jämfört med föregående år, enligt den senaste datan från European Aluminium Foil Association (EAFA).

Tunnare tjocklekar, främst använda för flexibel förpackning och hushållsfolier, fortsatte att minska med tvåsiffriga procentsatser, med en total nedgång på 22 %. Detta speglar en minskning på nästan 19 % till europeiska marknader och en kraftig minskning i exporten med cirka 40 %, även om exportvolymerna är mycket lägre än de inhemska. Årets siffror för dessa tjocklekar visar en nedgång på nästan 15 %. Huvudorsakerna till dessa siffror är den fortsatt svaga och försiktiga efterfrågan från konsumenter för förpackningsapplikationer. Stora lager på konverteringsnivå kvarstår på grund av överdrivna beställningar till följd av störningar i leveranskedjan efter pandemin.

För tjockare tjocklekar, använda för halvstyva behållare, tekniska eller andra tillämpningar, är bilden inte annorlunda. Efterfrågan från Europa minskade med 16 % under de senaste tre månaderna. Leveranserna utomlands minskade med nästan 20 % jämfört med samma period 2022.


Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!