Driven av i stort sett enbart frågan om nyttolastens betydelse har
aluminium genomlevt mer än 30 år av kontinuerlig tillväxt för kommersiella
applikationer. I dag använder medelfordonet i Klass 8 över 450 kg
aluminium. Emellertid kvarstår fortfarande möjligheter till viktminskningar
med upp till 1 500 kg för tunga fordon. För att kvantifiera den extra
viktbesparingspotentialen som aluminium erbjuder Klass 8-fordon, gav
Aluminum Association (AA) ett uppdrag till Ricardo Inc att studera
viktminskningarnas påverkan på bränsleeffektiviteten för Klass 8 lastbilar och
släpvagnar i USA.
aluminium genomlevt mer än 30 år av kontinuerlig tillväxt för kommersiella
applikationer. I dag använder medelfordonet i Klass 8 över 450 kg
aluminium. Emellertid kvarstår fortfarande möjligheter till viktminskningar
med upp till 1 500 kg för tunga fordon. För att kvantifiera den extra
viktbesparingspotentialen som aluminium erbjuder Klass 8-fordon, gav
Aluminum Association (AA) ett uppdrag till Ricardo Inc att studera
viktminskningarnas påverkan på bränsleeffektiviteten för Klass 8 lastbilar och
släpvagnar i USA.