Med satsningen att leverera öl då det är som färskast och har bäst kvalitet kommer United Romanian Breweries Bereprod (URBB) att börja sätta på ett skikt aluminiumfolie på
toppen av sina burkar.

URBB säger att förändringen är framtagen för att skydda burken och dess bubblande innehåll från yttre faktorer. Enligt en studie man lät göra förra året fann man att över en tiondedel av burkarna man testade hade exponerats för ohygieniska förhållanden under leveranskedjan.

Teknologin som URBB kommer att introducera för att belägga sina burkar motsvarar en investering på ca 2 MEuro och har utvecklats av italienska EcoCap. Den helautomatiserade processen använder värme för att häfta fast skyddsfolien på burken i stället för kemiska lim, vilket sedan fungerar som en barriär som skydd för bakterier, smuts, damm och andra osannitära material från att nå in i burken.

Meddelandet gjordes på Tuborg bryggeri i Danmark, där teknologin redan har installerats av EcoCap. Tuborg är URBB:s flaggskepp och har ett ansenligt rykte i Rumänien. URBB säger att den nya, helt återanvändbara aluminiumfoliebeläggningen skulle kunna användas på alla URBB:s erbjudanden, inklusive Carlsberg, Tuborg, Tuborg Non-Alcoolic, Holsten, SKOL och SKOL Nepasteurizat, och kommer att snart återfinnas på produkter i affärerna.

”Alla Tuborg Romanias initiativ kommer från vår koncern för bästa kvalitet,” förklarade URBB:s vd Shachar Shaine. ”Vi vill erbjuda rumänska konsumenter de bästa varorna och den bästa konsumentupplevelsen. Från tappning till konsument, skyddar aluminiumfolien burkarna helt från yttre påverkan.”

”Vi har använt en stor del av vår investeringsbudget för 2017 i AluFoil-projektet och vill inte kompromissa: den senaste teknologin och uppmärksamheten som öl i dag åtnjuter kommer att visa för rumänerna att Tuborg Romania tillåter dem att njuta av förtroendet och kvaliteten på våra produkter,” avslutar Shaine.23