I år var det hela 40 år sedan som Alutrade AB grundades av Christer Björstad. Det hela började vid ett brunt skrivbord under en trappa i Vetlanda, 1983. Efter 16 år i aluminiumbranschen hade Christer en bild av vad han ville åstadkomma. Affärsidén var enkel men slagkraftig: att sälja det som inte fanns att få tag på i Sverige, det lite udda och svåra. Det gick vägen! Företagets småländska värderingar har också hela tiden genomsyrat företaget. Att bygga upp företaget utan lånade pengar och i stället spara ihop till investeringar var redan från början viktigt för Christer Björstad, och även om det gjort att företaget vuxit långsamt har det idag resulterat i att företaget står säkert även under perioder då marknaden är oförutsägbar.
Sedan företaget flyttade till nuvarande adress på norra industriområdet har affärsmodellen utvecklats till att bli en helhetsleverantör av aluminium. Idag kan företaget leverera allt från standardprofiler, lagerhållning och bearbetning av aluminiumprodukter och kan hjälpa sina kunder med att utveckla och ta fram skräddarsydda specialprofiler i aluminium.
– Det som är vår styrka är vår kunniga personal som verkligen kan aluminium och kan ta kunderna från en första idé hela vägen fram till färdig produkt, säger Mattias Söderqvist som sedan 2012 är vd för Alutrade. Vi har kundfokus och engagemang som två av våra värdeord och det är något som vi verkligen lever efter. Är man inte engagerad så passar man inte på Alutrade.
Företaget har under de senaste åren vuxit i snabb takt och har fått bygga ut sina lagerlokaler två gånger de senaste fem åren. Omsättningen har ökat från 175 miljoner kronor 2018 till 314 miljoner kronor 2022.
– Det är en fantastiskt rolig resa. Ibland tror man ju knappt att det är sant, men samtidigt är jag inte förvånad, säger Mattias Söderqvist. Vi har en stark teamkänsla och alla på företaget strävar efter att hela tiden bli bättre och bättre på det vi gör. Vår vision är att vi ska vara bäst på aluminium i Norden och det är någonting vi tar på allvar.