Liang Xuan, en ledande aluminiumanalyt­iker på Shanghai Metals Market, förutspår en tillväxt i användningen av aluminium i karosseripaneler då det har skett en minskning av kostnaderna för aluminiumplåt, skärpt regeringspolitik och förbättrad svetsteknik. Potentialen för tillväxt är betydande med tanke på den nuvarande låga nivån, säger Xuan.

Biltillverkare står inför ett högt kostnadstryck för att producera ett helt aluminiumfordon och ser inte vinsten komma förrän bilen säljs för över 600 000 RMB (75 000 Euro). Endast medelstora och avancerade bilar kan nu hittas med aluminiummotor, bagageluckor och dörrar, enligt SMM .
Kinas bilmarknad har sjunkit sedan 2018. År 2019 förväntas produktionen minska med ca 13,5 %, där aluminiumpaneler sjunker med 3 %, sade Liang till delegaterna vid China New Automotive Materials Forum vid China International Industry Fair i Shanghai i september.

Nya standarder för utsläpp från energifordon, som trädde i kraft i mitten av 2019, förväntas dock höja fordonsproduktionen i Kina år 2020.

Elektriska fordon kommer att vara den primära konsumenten av aluminiumplåt eftersom de flesta EV använder motorhuvar och skärmar av aluminium.

SMM-uppgifter visar att den globala kapaciteten för aluminiumpaneler är 2,7 Mton, varav 34 % från i Kina.

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!