Den amerikanska biltillverkaren General Motors testar en mängd nya tekniker för att sänka kostnaderna för elfordon, inklusive ökad användning av aluminium och aluminiumlegeringar.

GM-chefen Mark Reuss talade nyligen vid en investerarkonferens där han berättade att företaget fortsätter att utforska olika tekniklösningar för sina kommande Ultium-batterier, som man förväntar sig att lansera om cirka fyra år.

De nya batterierna är resultatet av en joint venture med 2,3 miljarder US-dollar och LG Energy Solution i Syd Korea. Batterierna förväntas ha en cellkostnad på minst 50 US $/kW under rådande marknadspriser, ha en livslängd på minst 1.6 miljoner kilometer och hålla upp till 960 kilometer mellan laddningarna.

Bland de inriktningar GM tar med sin forskning är kiselrika och litiummetallanoder, torrbearbetningselektroder och halvledar- och högspänningselektroder. Nuvarande planer har batteriet som använder grafitbaserade anoder, nickel-kobolt-mangan-aluminium (NCMA) katoder och en flytande elektrolyt.

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!