Amerikanska multinationella livsmedels- och dryckesföretaget PepsiCo, Inc. har meddelat att man ska göra en uppryckning avseende förpackningar för flera av sina varumärken, bl.a genom att testa aluminiumburkar för sitt utbud av flaskvatten.

PepsiCo kommer att genomföra förändringen nästa år, med pilotförsök på Aquafina i aluminiumburkar för inhemska matbutiker, med begränsad affärsprovning som följd. Förutom att erbjuda dricksvatten i burkar, ändrar PepsiCo varumärket LIFEWTR till 100 % rPET (återvunnet PET) förpackning, medan bubbelvatten kommer att erbjudas i förpackningar andra än plast.

Företaget säger att förändringarna kommer att leda till betydande förbättringar av hållbarheten. När alla ändringar har genomförts, säger PepsiCo att man kommer att använda upp till 8 000 ton mindre plast och minska med upp till 11 000 ton växthusgaser. Sådana förändringar kommer att hjälpa företaget att uppnå sitt mål att göra hela sin förpackning återvinningsbar, komposterbar eller biologiskt nedbrytbar till 2025 och använda 25 % återvunnen plast i sina plastförpackningar.

PepsiCo:s ordförande och vd Ramon Laguarta säger att hans företag nu har en unik möjlighet att utforma förpackningarna och hur det påverkar hållbarheten.

”Att hantera plastavfall är en av mina prioriteringar och jag tar den här utmaningen personligen. Som en av världens ledande livsmedels- och dryckesföretag känner vi den betydelsefulla roll som PepsiCo kan spela för att hjälpa till att förändra hur samhället gör, använder och avyttrar plast. Vi gör vår del för att ta itu med problemet med att minska, återvinna och återuppfinna vår förpackning för att göra den mer hållbar och vi kommer inte sluta förrän vi lever i en värld där plast förnyas och återanvänds.”

Dela gärna artikeln

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!