Vid den 7:e internationella konferensen om aluminium (INCAL-2019) demonstrerade Hindalco en bulkcontainer för torra varor tillverkad av inhemskt aluminium med enorma fördelar. Containern ska användas för transport av cement, flygaska, matkorn, PTA-pulver och aluminiumoxid.

Bulkcontainern visar inte bara Hindalcos oöverträffade kapacitet i Indien, utan är också ett levande bevis på fördelarna med aluminium framför stål vid sådana tillämpningar, särskilt den låga vikten, lägre underhållskostnad och längre livslängd. Containerns storlek är 30 kubikmeter och är 2 ton lättare än en MS-bulker, med bättre egenskaper.

Denna aluminiumcontainer kan också ses som ett begynnande steg av Hindalco för att visa fördelarna med aluminium som konstruktionsmetall för slutkonsumenterna. Globalt finner aluminium flera tillämpningar inom bilindustrin på grund av dess unika egenskaper såsom lättvikt, hög hållfasthet och korrosionsbeständighet, men anpassningen av metallen i Indien-kontexten är litet långsam på grund av oro för höga kostnader.

Den andra frågan handlar om underhålls­kostnader för fordon av denna typ och utmaningar vid reparation av dem. Den allmänna uppfattningen är att aluminium endast är avsett för lyxiga, dyra och vräkiga bilar. Hindalco tar koncentrerade ansträngningar för att bryta denna övertygelse.

Återbetalningsperioden för den inledande kostnaden är mindre än 1,5 år. Bulkcontainern av aluminium kostar runt INR 8 lakhs (≈103 MSEK) jämfört med INR 4 lakhs för MS bulker för denna kapacitet. Livscykelfördelarna översatta till extra intäkter överstiger INR 25 lakhs (323 MSEK) vid en investering av INR 8 lakhs. Dessa intäkter är i form av högre lastförmåga på grund av lägre dödvikt, lägre underhållskostnader och förbättrad livslängd på grund av unika egenskaper hos härdbara aluminiumlegeringar som används vid tillverkningen.

Dela gärna artikeln