Makalös tillväxt väntas för aluminium i multimaterialfordon
Det totala aluminiuminnehållet i fordon förväntas öka från 180 kg per fordon 2015 till 256 kg år 2028, vilket motsvarar 16 % av den totala fordonsvikten, enligt en översikt gjord av Ducker Worldwide, vilket på nytt bekräftar en fortsatt tillväxt av aluminiums marknadsandelar i högvolymfordon.
”Eftersom våra bilkunder accepterar ett flermaterialkoncept för nya bil- och lastvagnskonstruktioner, kan det översättas direkt i ökad aluminiumförbrukning,” säger Heidi Brock, vd för den amerikanska branschorganisationen Aluminum Association. ”På toppen av en 40-årig oavbruten tillväxt upplever nu aluminiumindustrin en tillväxtnivå på en för marknaden aldrig skådad nivå.”
Detta är helt i överensstämmelse med gällande trender för bilarnas övergång till en fordonsdesign av multimaterial med aluminium i dörrar, huvar och bagageluckor, råkaross, stötfångare och krockboxar.
”Aluminium förblir det snabbast växande bilmaterialet jämfört med konkurrerande material och går in i en tidigare aldrig skådad tillväxtfas sedan vi började registrera de föränderliga blandningarna av bilmaterial,” säger Abey Abraham på Ducker Worldwide. ”För att ytterligare förbättra bränsleekonomin, batterikapaciteten, säkerheten och den total körprestandan, förlitar sig biltillverkarna inte längre enbart på ett enskilt material utan driver en multimaterialdesign där det bästa materialet väljs för den bästa applikationen. Denna designutveckling är det som driver aluminiums ökade marknadsinträngning inom bilsektorn.”
2020 års projekteringar
Studien kommer fram till att den totala aluminiumvolymen för Nordamerikas lättviktsfordon kommer att öka till nästan 4 Mton, med i medel 202 kg per fordon till 2020, en ökning med 31 kg från 2015. Aluminiumdelarna kommer mer än fördubblas med aluminiumhuvar som förväntas nå 71% (upp med 50% från i dag).
Av den totala aluminiumvolymen som tillväxer från 2015 till 2020 kommer 50% från luckor, krocksystem, styrleder och bärande vakuumgjutna komponenter. Vakuumpressgjutet aluminium förväntas stiga från mindre än 1,4 kg per fordon i dag till 6,4 kilo år 2020.
Den genomsnittliga personbilen kommer att innehålla 164 kg aluminium och den medellätta lastbilen 237 kg aluminium år 2020.
2020 till 2028
Ducker projekterar ett totalt aluminiuminnehåll som växer till 256 kg per fordon (16% av tjänstevikten) år 2028 med nästan 25% av fordonen som har en partiell råkaross av aluminium (BiB). Mer än två miljoner av dessa fordon kommer att vara pickupper och 400 000 kommer att ha plug-in hybrid eller noll-utsläpps drivlinor.
Prognoser för perioden 2020-2028 är baserad på EPA och NHTSA-teknologin, som antyder massreduktion från noll för några personbilar och små SUV:ar, till 20% för större lastbilar och SUV:ar, vilka uppnår ett totalt industrimedelvärde för viktreduktionen på 7% (122 kg) år 2025.
Resultaten från Duckers forskning pekar på att en 7% tjänsteviktsminskningar troligen blir försenad till 2028, delvis beroende på nya modellanseringar med begränsad utvecklingstid, medan flera fordon förväntas lanseras efter 2024 med markant aluminiumkaross. Vid varje scenario förväntas ett ökat multimaterialtänkande, i vilket aluminium kommer att bidra med mer än 50% av den totala massreduktionen.