Med nya trender inom dryckesförpackningar utvidgar nu det amerikanska företaget Ball Corporation sitt program med tre nya burkstorlekar.

De tre nya storlekarna 25 cl Sleek, 45 cl Super Sleek, och 90 cl King debuterade på mässan Drinktec 2017 i München i september. Men både 90 cl och 45 cl versionerna finns redan på marknaden i Ryssland hos inhemska bryggerier som svar på ryska utskänkningslagar för alkohol.

Balls försäljningschef Irina Dolyanovskaya säger att de nya storlekarna uppfyller ett krav som har dykt upp i flera andra europeiska länder.

– De nya 90 cl och 45 cl burkarna ger våra kunder en möjlighet att få sina produkter till ett överkomligt butikspris. Dessa burkstorlekar är uppskattade och har blivit den nya industristandarden för den ryska ölmarknaden, successivt ersättande standard 50 cl burkar. Fastän de i första hand har tillverkats för den ryska marknaden har vi sett en efterfrågan från andra länder. Vi hoppas få ett ännu större intresse från nya kunder under Drinktec, säger Irina.

Burken på 25 cl kommer snart ut på marknaden i Västeuropa, använd av kunder som Nestlé och San Pellegrino. Ball försöker få med den nya modellens modifierade 202-ända, vilken är konstruerad för att underlätta övergången till den nya burkstorleken.

Balls marknadschef Marianne Freund säger att de nya burkarna visar företagets åtaganden att uppfylla dryckesförpackningsindustrins ständigt utvecklande efterfrågan.

– De här tre nya burkstorlekarna är ett viktigt exempel på hur våra kunders behov är en hjärtesak för oss. Med kunder som fortsätter förse Ball med unika krav, och med vår stora bredd på burkar fortsätter vi att ta fram nyheter för att uppfylla deras behov inom deras specifika marknader. Ball lovar att lyssna och svara upp på dessa behov på bästa möjliga effektiva sätt genom att identifiera den rätta förpackningslösningen för det rätta tillfället. Vi är entusiastiska på att utveckla burkar som helt passar passar för konsumenterna, säger Marianne.

Dela gärna artikeln