Den globala efterfrågan på aluminiumfolie kommer kontinuerligt att öka med mer än 4% CAGR till 2019, enligt data nyligen släppta av CRU International.

Den ökande globala efterfrågan blir 1 Mton vid slutet av denna period. En stor trend som ses på marknaden är den ekonomiska tillväxten i Kina, vilken kommer att bli den ledande marknaden för produktion och efterfrågan.

Ser man på de sunda utsikterna för industrin har nyligen Global Aluminium Foil Roller Initiative (GLAFRI) välkomnat de nya folievalsmedlemarna: Gujarat Foils och Raviraj Foils med verksamhet i Indien samt UACJ Foil baserad i Japan och Malaysia. Ugnstillverkaren Otto Junker har också blivit stödjande medlem.

I kommentarer om marknaden och medlemstillväxten säger GLAFRI:s ordförande Manfred Mertens, ”Vi är glada för denna prognos med potentiell tillväxt för den globala marknaden. GLAFRI etablerades för att stötta denna expansion och särskilt för att öka och utveckla konsumtionen av folie i olika regioner”.

”För att stödja dessa mål lanserade nyligen GLAFRI, representerad av vice ordföranden Simon Chan och vd Stefan Glimm, en social mediakampanj i Kina för att öka konsumtionen av styva foliebehållare”. ”Vi var glada att välkomna tjugo representanter från media och handelssammanslutningar, såsom restaurang- och cateringorganisationer i Shanghaiområdet.”

”I Indien har GLAFRI genomfört sin första workshop för indiska folievalsare, för att dela med sig av expertis och gynna folieanvändningen. Tävlingen Alufoil Trophy – vilken har varit framgångsrik i Europa under många år för att framhålla nyheter i folieanvändningen – var speciellt intressant för de indiska medlemmarna. De såg det som en möjlighet att pusha på foliekonsumtionen genom att ta fram en liknande tävling i Indien. Detta är precis vad vi vill uppnå med GLAFRI,” avslutade Mr Mertens.

Dela gärna artikeln