Rimowa har firat 80-årsjubileum av sina ikon­iska aluminiumresväskor – vilket fick några celebriteter att komma till festen. Det Tysklandsbaserade företaget bad kändisar från konst-, mode-, media- och musikvärlden med flera att låna ut sina väskor i ett försök att visa produktens lyxighet, robusthet och till och med det som är viktigast, anpassningsbarheten.

På bilderna:

  1. Rimowa firar 80-årsjubileum av tillverkningen av sina aluminiumresväskor och fick många kändisar som t.ex  Martha Stewart, Karl Lagerfeld, David Fincher, Massimo Bottura och Fan Bingbing att låna ut sina resväskor för fotografering.
  2. Rimowaväska som använts av Fan Bingbing.
  3. Rimowaväska som använts av Martha Stewart.
  4. Karl Lagerfelds väska från 2011 fotat av honom själv.

– Inför vårt 80-årsjubileum bad vi våra genuina Rimowakunder att skicka in sina resväskor till oss så att vi kunde få fotografera dem. Dessa bilder blev ett porträtt av sina ägare, vilka hade en spännvidd från ikoner såsom Karl Lagerfeld, David Fincher, Massimo Bottura och Fan Bingbing, till stamkunder från hela världen. Det var spännande att gå igenom denna process då den hjälpte oss förstå, lyckligtvis, att vi har ett varumärke som vi inte behöver skämmas för, säger Alexandre Arnault, Rimowas vd.

Andra som kontaktades var Martha Stewart, Carine Roitfeld och modedesignern Virgil Abloh. Även om var och en av dem arbetar inom olika områden och har olika ritualer när det gäller resor, har de alla till synes svuren lojalitet mot Rimowas aluminiumväskor. Visserligen har sättet som märket Rimowa positionerat sig på lyxmarknaden mycket att göra med detta. Väskerbjudandena är förvisso inte billiga, och man gör ett berömvärt jobb med erbjudanden till innekretsarna med annonskampanjer och placeringar i de rätta medieföretagen. Men dessa saker är just en del av den uthålliga livslängden. För att nå nivån för ikonstatus – och hålla i åtta decennier – måste en produkt vara bättre än alla andra, och appellera till ett stort antal kunder. Ska man sälja en vara som kan motstå tidens tand (särskilt inom mode), visar aluminium här sin höga hållbarhet.

Som sagt, Rimowa introducerade aluminium först på 1930-talet, efter att företagets fabrik brunnit ned, och enbart det brandhärdiga aluminiummaterialet blivit kvar. Det kom snart att användas moderiktigt i reseffekter, vilket förändrade reseindustrin. På 1950-talet lades yttre räfflor till i designen, vilket gav väskorna ett elegantare utseende. 2001 introducerades ett flerhjulsystem för att göra väskorna anpassade till flitiga resenärer. Fem år senare anpassades väskorna med ett TSA-godkänt lås, och nyligen, med nya teknologiska förbättringar, lades en elektronisk adresslapp till så att kunderna kan personalisera utseendet och ta fram bilder genom en program-plattform. För Rimowa är kvalitet och funktionalitet dominerande, vilket är skälet till att varje väska skapas med yttersta precision i Rimowas fabrik i tyska Köln.

Genom sin utveckling har aluminiumväskorna aldrig fallit till föga för kitschighet och trenddrivna motiv. Nya färger har tagits fram genom åren, men den eleganta, ändamålsenliga designen har inte genomgått några större förändringar. Inredningen fungerar som slät duk, tillåtande kunden att uttrycka sin egen stil. För att vara säker anpassas den till sin ägare – tydliggjord av jämförelsen mellan Martha Stewarts och Fan Bingbings väska.

– Vi tror att våra aluminiumväskor är livskamrater – varje buckla, repa och klistermärke blir en reflexion över karaktären hos den som har använt den, en lista på en unik personlig resa. Vi gillar att säga att trots att våra väskor är handgjorda, är de skapade av kundernas händer, säger Arnault.

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!