Projektet TAMAPRO syftar till att överbrygga begränsningarna för SPR och FDF genom att utveckla lokala värmebehandlingsmetoder med laser- och induktion som erbjuder flera fördelar jämfört med traditionella värmebehandlingsprocesser.

Framtida karosser av elektrifierade fordon och batteripaket kommer att innehålla en stor andel höghållfasta och ultra-höghållfasta stål, liksom höghållfast gjutaluminium med låg duktilitet, ofta med ökad användning av sekundärt aluminium. Detta är nödvändigt för att bygga lättare och mer hållbara elbilar. Ett centralt problem är att dessa nya legeringar blir betydligt svårare att foga, oftast är de till och med omöjliga att foga med etablerade mekaniska fogningsmetoder som Self-pierce riveting (SPR) och Flow Drill Fastening (FDF).

Läs mer på https://www.metalliskamaterial.se/sv/forskning/tamapro/

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!