Det allt större intresset för elbilar ökar och försäljningen av laddbara bilar har fördubblats de senaste åren i Sverige.

Biltillverkarna har hittills tillkännagivit investeringar som motsvarar 3 000 miljarder kronor i elbilsutveckling det kommande decenniet.

I en tidigare undersökning, gjord av Wards Auto och DuPont Automotive, bekräftas att aluminium är det material som ingenjörer och designers helst väljer för att sänka vikten och därmed bränsleförbrukningen i bilar.

Med bilarnas elektrifiering ökar förväntningarna på en ännu högre efterfrågan på aluminium. Analys företaget CRU hävdar att det framför allt är användningen av aluminium i strängpressade och valsade produkter som kommer att vara betydligt högre än vad vi i dag ser i fordon med förbränningsmotorer.

Dessutom förutspår CRU att användningen av gjutgods i bilarna, som till stor del består av sekundäraluminium, kommer att minska när övergången till elbilar är genomförd. Därmed ökar andelen primär aluminium i bilarna.

Framtiden ser ljus ut för aluminium branschen. Men finns det då inga hot som kan störa en sådan lysande framtid? Självklart finns det mörka moln som vi måste styra bort från. T.ex så kan man börja fundera på hur gjuteribranschen påverkas av elbilarnas framfart. Och hur påverkas syn-en på primäraluminium? Vi ska inte hymla med att tillverkningen av just primäraluminium är resurskrävande, även om vi samtidigt kan hävda att aluminium är ett klokt val i en livscykel.

Den svenska stålindustrin med SSAB:s VD Martin Lindqvist i spetsen blev inbjuden till FN:s klimatmöte i september för att berätta hur det svenska stålet ska bli fossilfritt via initiativet HYBRIT. Den kanadensiska aluminiumindustrin har tillsammans med bl.a Apple och premiärminister Justin Trudeau offentliggjort en nyupptäckt process som ska möjliggöra koldioxidfri aluminiumtillverkning. Vi vet också att det ryska företaget RUSAL håller på att ta fram en liknande lösning.

Aluminiumbranschen sitter inte still i båten, men vi bör fundera på hur vår position i förhållande till omvärlden kommer att se ut i framtiden. Den svenska stålindustrin har varit ohyggligt framgångsrik med att förse sin industri med miljarder i forskningsmedel. Samtidigt kämpar vår egen branschorganisation Svenskt Aluminium med att få några miljoner till aluminiumforskning. En avgörande faktor för stålbranschen har varit samarbete och nätverk. Med andra ord – Svenskt Aluminium behöver bli ännu starkare.

Torbjörn Larsson
Chefredaktör

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!