Alcoa har utvecklat en nyhelaluminium space-frame och bussdesign för BYD som minskar vikten på karossen på den nya BYD Electric Bus med 40%, ­eller nästa ett ton jämfört med stål. De första två prototyperna av BYD Electric Bus lanserades i början av januari i Changsha City, Hunan Province, Kina.


Förutom att minska vikten på busskarossen omfatt­ar lösningen också smidda hjul från Alcoa och fäst­elementen Huck Spin® vilket minskar den totala bussvikten med 1,2 ton totalt. Den sammanlagda viktminskningen förväntas hjälpa att förbättra den elektriska bussens aktionsradie med minst 10%. Den nya bussen kan köras ca 300 km på en full laddning.
BYD planerar att producera tusentals elektriska buss­ar för de kinesiska och sydostasiatiska mark­naderna och kommer också att exportera bussarna globalt. Alcoa blir den enda leverantören av den nya bussdesignen liksom av plåtprodukter från sitt valsverk Bohai i Qinhuangdao, Hebei. Alcoa kommer också att vara ensam leverantör av smidda aluminiumhjul och fästelement till projektet.
”Det är speciellt slående att vi kunde ta bort mer än 1,2 ton av vikten hos BYD:s nya elektriska buss jämfört med stål,” säger Jinya Chen, vd för Alcoas Asien-Stillahavsregionen. ”Emellertid handlar denna design mer om just vikt. Den nya designen är hållbar, korrosionsbeständig, oändligt återvinn­ingsbar och förväntas öka körsträckan med åtminstone 10% och motstå belastningen i den dagliga stadskörningen.”
”Vi är stolta med att ha fått arbeta med en global expert inom transport som Alcoa när vi startade ­arbetet med detta nya elektriska bussprogram,” ­säger XieShibinvvd för BYD Auto Research Instit­ute. ”Alcoas design och material kombinerade med våra marknadsexperter gjorde denna buss till den bästa i industrin i termer av utsläpp, räckvidd, säkerhet och prestation.”

Dela gärna artikeln

Fortsätt till Aluminium Scandinavia >