1955 planerade Jaguar att bygga 100 exemplar av Jaguar D-Type. Men av någon anledning blev det bara 75 stycken innnan produktionen stoppades året därpå, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Men löften är till för att hållas, och det gör man nu. Jaguar D-Type skulle tillverkas i 100 exemplar, men man hann bara med 75. Det råder Jaguar Classics bot på nu – 62 år efter det att den sista bilen lämnade fabriken – genom att tillverka de återstående 25 bilarna. Självfallet kommer bilarna att tillverkas hos Jaguar Land Rover Classic Works i Warwickshire. Den första prototypen debuterade på Salon Retromobile i Paris 2018.

Från C till D

Bilen byggde vidare på företrädaren C-Type. För att få ner luftmotståndet monterades motorn så lågt som möjligt. Därför var den försedd med torrsumpsmörjning och monterades lutande i chassit. I övrigt var drivlinan i stort sett oförändrad. Den stora förändringen låg i karossen, som formades med högsta möjliga topphastighet på Le Mans i åtanke. Nackdelen var att strömlinjeformen gav dåligt marktryck, vilket påverkade väghållningen negativt. För att stabilisera bilen var den försedd med en stor fena bakom föraren. Från torpedväggen och bakåt bestod karossen av en självbärande monocoque. Framtill var en hjälpram skruvad mot torpedväggen. Ramen bar upp motorn och främre hjulupphängningen. Den här lösningen användes sedan även på E-Type.

Jaguar fortsatte att utveckla bilens strömlinjeform. Från 1956 fick bilen en större 3,8-liters motor.

Jaguar D-type

Jaguar D-type, som vann Le Mans 24-timmarslopp mellan 1955 och 1957, hade en sexcylindrig XK-motor och den nytillverkade bilen följer originalspecifikationerna till punkt och pricka.

– Jaguar D-type är en av de mest ikoniska och vackra racerbilarna som någonsin producerats och den har en unik plats historiskt i världens hårdaste biltävling. Och den är lika spektakulär i dag som då. Möjligheten att fortsätta D-Types framgångshistoria, genom att nu tillverka de återstående 25 bilarna, är ett projekt av slaget ”once in a lifetime” som våra experter hos Jaguar Land Rover Classics känner sig stolta att kunna genomföra, säger Tim Hannig, chef för Jaguar Land Rover Classic.

Jaguar Classic-experternas efterforskningar har gett dem tillgång till Jaguars originalritningar och de kan därmed intyga att varje ny D-Type som byggs är identisk med de ursprungliga D-Type-bilarna. Kunderna kan välja mellan två versioner. Utgåvan från 1955, Shortnose, eller Longnose, från 1956.

Priset på bilen är en hemlighet.

Dela gärna artikeln