Chevy valde slutligen aluminium i sin helstora pickup, men chassit är fortfarande av stål. Chevy visade upp 2019 Silverado 1500 förra året, men i januari vid ett evenemang inför Detroit Auto Show, fick man lära sig mer om denna pickup. De stora nyheterna? En helny 3,0 liters Duramaxdiesel inline-sex (!), en 10-växlars automat, och ca 200 kg i viktbesparingar tack vare ökad aluminiumanvändning.

Chevy använder aluminium i huvar, dörrar och bakluckor för att hålla Silveradons vikt nere, trots en dimensionsökning av det mesta. Silverado har ännu ett stålbotten, speciellt ett chassi gjort av rullformat höghållfast stål, vilket är bredare och längre än motsvarande från föregångaren. GM:s produktchef Mark Reuss säger att Silveradon erbjuder det största chassit i sin klass i varje konfiguration, och där finns bl.a en kraftstyrd baklucka.

Reuss avslöjade inte några speciella detaljer om Silverados nya sexcylinders diesel, men han menade att bilens specifikationer var bättre än den nyligen introducerade Ford F-150 diesel. Silveradons 5,3- och 6,2-liters V8 kommer att bli kraftigt uppdaterad, med nya egenskaper som bränslebesparingsteknik som kan stänga av upp till sju cylindrar med det samma. Både 3,0-liters dieseln och 6,2-liters V8-motorn är parade med en 10-växlad automatlåda, samma enhet som i Camaro ZL1, och i Silveradons huvudrival, F-150.

Silverado finns med åtta olika utrustningsnivåer, där den mest intressanta kallas Trail Boss. Den lastbilen har en två tums lyftanordning och Z71 terrängpaket, vilket innehåller en låsbar bakdifferential, Rancho stötdämpare, hasplåtar och mer aggressiva däck. Det låter (och ser) coolt ut.

Det finns fortfarande mycket mer att lära om denna pickup, såsom pris och lanseringsdatum. Man måste också förstå hur den ställer sig mot F-150, och RAM 1500, vilka också kommer ut nya till 2019.

Dela gärna artikeln

Fortsätt till Aluminium Scandinavia >