Salzburger Aluminium Group, SAG, har utvecklat ett tanksystem för flytande väte (LH2).

Många experter och fordonstillverkare är överens om att väte kommer att vara ett viktigt alternativt bränsle till våra bilar inom en snar framtid. Lagring av väte, särskilt i flytande form, innebär ett antal tekniska utmaningar. En av de största utmaningar är den extremt låga temperaturen på minus 250°C vid vilken flytande väte måste lagras. Detta och även kraven på tanksystemets storlek och vikt kräver teknisk spetskompetens. SAG kommer inom några månader starta prototyptillverkning av tankarna. Planen är att den nya LH2-kryotanken kommer att gå i serieproduktion från 2027.

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!