Kina utvecklar flygaluminium som lättar C919 med 15 %
Kinesiska flygplan kan snart vara 15 % lättare tack vare ett genombrott som kinesiska forskare uppnått för aluminiumlegeringar.
Enligt kinesiska medier har Shanghai JuniYao-koncernen utvecklat en nanokeramisk aluminiumlegering som, medan den är lättare än standardlegeringar för flyg, är upp till 30 % starkare. JuneYao uppskattar att den nya legeringen är betydligt före sin tid, med utländsk konkurrens flera årtionden bakom.
”Varför minska flygvikten?” frågade president Wang Junhao retoriskt vid en presskonferens förra månaden.
”Baserat på oljepriset 2015 spar man 1 742 USD i bränsleförbrukningen per kilo minskad flygplansvikt.”
Chefskonstruktören för det kinesiska jetflygplanet Comac C919, Wu Guanghui, sa i en tidigare intervju att hans team genomför prov med legeringen på olika delar av sin konstruktion, inklusive paneler och smidesdelar. Om materialet visar sig tillräckligt, indikerar Wu att den nya aluminiumlegeringen skulle kunna användas i andra tillämpningar.
Andra media rapporterar att den nya legeringen kan användas inom rymdindustrin, i rymdstationerna Tiangong-1 och Tiangong-2, olika kinesiska satelliter samt i andra flygplanstyper.
Den nya aluminiumlegeringen är en produkt av ett partnerskap 2015 mellan JuneYao och Shanghai Jiaotong University. Samarbetet resulterade i skapandet av ett forskningsinstitut hösten 2017 där den aktuella aluminiumlegeringen utvecklades.