Jaguar Land Rover bygger elbil och gör plats för ännu mer aluminium
Jaguar Land Rover (JLR) planerar att investera betydande belopp i byggandet av elbilar på sin hemmamarknad för att kompensera för förluster på grund av nedgång i dieselförsäljning och osäkerheten med Brexit.
Biltillverkaren planerar att erbjuda ett elektrifierat alternativ till alla sina kommande modeller från nästa år då man försöker sluta med dieseldrivna fordon. JLR kommer att tillverka elfordon på sin anläggning i Castle Bromwich i centrala England. Det första elfordonet som ska rullas ut från verket kommer att vara en helelektrisk version av Jaguars flaggskepp, lyxsedanen XJ.
”Framtiden för bilar är elektrisk och, som ett visionärt brittiskt företag, är vi engagerade i att göra vår nästa generation fordon med nollutsläpp i Storbritannien, säger VD Ralf Speth i ett uttalande.
JLR har tecknat ett avtal med arbetarna på Castle Bromwich-fabriken om att gå från 5-dagars till 4-dagars arbetsvecka med samma antal timmar för effektivitet och produktivitet.
”Vi gör denna investering eftersom den pågående Brexit-osäkerheten har lämnat oss utan val, vi var tvungna att agera, för våra anställda och vår verksamhet”, sa JLR.
Bolaget har inte avslöjat det totala investeringsbeloppet, men sa att de kommer att börja arbeta med befintliga anläggningar och teknik för att producera helelektriska bilar och hybridbilar sida vid sida med diesel- och bensinfordon.
JLR bekräftade också sina planer på att bygga ett nytt sammansättningscentrum för batterier på Hams Hall, också i Engelska Midlands, som startar drift 2020 med en årlig kapacitet på 150 000 enheter.
JLR uppmanade regeringen att ta batteriproduktionen i giga-skala till landet för att öka EV-produktion. Företaget kommer att samarbeta med BMW för att bygga sin eDrive-teknik.
Det bör noteras att JLR utvecklar nästa fas av sin aluminiumåtervinningsstrategi, som redan har bearbetat mer än 300 000 ton skrot tillbaka till fordon. Jaguar Land Rover (JLR) testar användningen av återvunnet aluminium för framtida fordon. Som en del av nästa fas i sitt slutna program, använder JLR förproducerade Jaguar I-PACE elektriska fordon (EV) prototyper. Batterierna från dessa fordon återvinns och skrotet från fordonet sorteras och separeras för att omsmältas och återvinna aluminiumet.