Två brittiska företag har presenterat ett samarbetsprojekt kring att ta fram en ny aluminiumlegering för friformframställning (3D-tryckning).

Företagen Gloucestershire Renishaw plc och Worcester Aeromet International Ltd samarbetar för att utveckla ny processteknik för den senares aluminiumpulverlegering A20X vid värmebehandling. Legeringen, som introducerades på Paris Air Show i juni, är en höghållfast och högpresterande legering inom industriell rymdteknik.

Familjen aluminium-kopparlegeringar består av ett flertal material, inklusive den av Metallic Materials Properties Development and Standardisation (MMPDS) godkända gjutlegeringen A205 och pulvermaterialet AM205 för friformtillverkning. Legeringen har en högraffinerad mikrostruktur efter en unik stelningsprocess, vilken förbättrar hållfastheten, utmattningsmotståndet och temperaturtåligheten.

”Pulverlegeringen A20X har snabbt kommit i användning för friformtillverkning av komponenter till bilmotorer, flygramar samt rymd-, försvars- och bilsektorerna,” förklarar Mike Bond, chef för AMT, en division inom Aeromet. ”Materialet har en unik kombination av hög hållfasthet, hög duktilitet och högtemperaturtålighet, vilket gör det idealiskt för lätta, påkända komponenter. Vi ser fram mot att utveckla processerna för denna nyskapande legering och göra dem bredare för att snabba på ett materialgodkännande.”

”Renishaws metallsystem för friformframställning innehåller högeffektlaser och inert processmiljö och som öppnar parametrar och gör dem idealiska för att stödja nya material såsom A20X,” preciserade Marc Saunders, chef för Global Solutions Centres at Renishaw. ”Vi arbetar tätt med Aeromet för att kvalificera denna nya spännande legeringen för våra maskiner. Genom vårt nätverk inom AM Solutions Centres, kan vi hjälpa tillverkare att utveckla industriell AM tillverkning med A20X.”

Företaget lovar att mer information avseende ny processteknik och materialegenskaper snart ska komma ut.

Dela gärna artikeln

Fortsätt till Aluminium Scandinavia >