Henri Lundin, vd och ägare av Lundins Entreprenad AB i Uppsala, tog emot Atrans premiärleverans av en ny, lättare släpvagn som utvecklats i rekordfart. Från skiss till färdigt ekipage tog det 9 månader, att jämföra med normalt 24 månader. Ett gigantiskt tekniksprång på så kort tid.

Lundin fick vagnen levererad på kvällen och åkte direkt på sin första körning. Nästa morgon ringde han Jens Alexandersson, vd för Atrans AB och berättade att den 4-axliga släpvagnen hade motsvarat förväntningarna. Och de var högt ställda eftersom det var ett nytt koncept med en helt ny konstruktion.

Svaret blev: Detta var Atrans nya satsning på rostfritt stål och aluminium. Den kombinationen innebär många fördelar, där lägre vikt är den viktigaste. För åkaren innebär det en besparing på 1 300 kilo. På så sätt kan han lasta lika mycket mer. Det blir en hel del pengar på ett år, med 6 - 8 laster per dygn. Med den nya släpvagnen sparar åkaren in 100 - 150 kr per ton. Om man kör 1,3 ton extra, på samma transport, blir det 30 ton mer per vecka, på samma körsträcka. Med ett snittvärde på 75 kr per ton gånger 30 ton blir det 2 250 kr per vecka. Därför kan åkaren instämma i Atrans motto: Mest flis för pengarna.

Vad är det utöver satsningen på rostfritt stål och aluminium som är intressant med den nya släpvagnen?

– De gamla bulthålen har alltid ställt till problem eftersom de angrips av rost redan efter ett år. Genom satsningen på rostfritt stål slipper vi nu problemet och behöver därför inte lägga tid på att ta bort rost. Det spar mycket pengar.

– Atrans nya metod att bygga golv inne i släpvagnen har inneburit flera förbättringar. Satsningen på isolering inne i vagnens botten, gör att lasten förhoppningsvis inte fryser fast lika lätt på golvet.

– Men en förbättring framför allt är att den undre delen av golvet är helt platt utan balkar. Det gör att inget kan frysa fast där på grund av kyla. Vissa vintrar har det fastnat närmare 1,5 ton snö i balkarna. Nu innebär de plana ytorna under flaket att snön släpper bättre.

Hur kändes det att köra släpet första gången?

– Det kändes mycket bra. Släpet är betydligt mer lättdraget jämfört med andra och följer bilen smidigare. Det går inte åt lika mycket kraft, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen.

Kommer du köpa fler släpvagnar av Atrans?

– Det är för tidigt att svara på. Först måste jag utvärdera släpvagnen.

Vad hade du för last under premiärturen?

– Lasten bestod av bark som jag hämtade på Hallstaviks pappersbruk och körde till Brista värmekraftverk, utanför Märsta.

Hur mycket rullar era släp?

– De går dygnet runt i dubbelskift. Varje släp rullar 18 000 - 20 000 mil per år. Vi hämtar bark och flis från pappersbruken som körs till värmekraftverken. Jag har hållit på i 30 år nu och har 4 anställda, varav en är vår son. Hustrun är boss och sköter administrationen.

ATRANS affärsinriktning är kundanpassade släpfordon och lastbils-påbyggnationer specialiserade för vägtransporter av skogsbaserade råvaror och produkter (flis, pellets, biobränsle, sågat virke, papper och pappersmassa, styckegods m.m.).

Dela gärna artikeln