Tropic Thunder heter Sveriges mest sålda suröl och idag så lanseras ölet, för första gången på Systembolaget, på burk Lackad burk!

– Äntligen, säger Dugges Bryggeris VD och grundare Mikael Dugge Engström och slår ihop händerna. Det har varit en lång resa från att företaget bestämde att investera i en burklina till att den stod på plats och producerade. Och, en ännu längre resa innan de lackade burkarna till de syrliga ölen Tropic Thunder och Mango Mango Mango var på plats.

– Det är lite annat att ta fram en lackad burk än att ta fram etiketter, säger kommunikationsansvariga Tomas Halberstad och fortsätter. Först är det volymkravet. Du måste kunna köpa så sjukt många burkar innan tillverkaren låter dig lacka. Sen är det själva lackeringsprocessen och tekniken de använder sig av. Helt annorlunda från vad vi är vana vid. Men, nu är vi här och nu är allt klart. Och, det ser grymt ut!
För Dugges så var beslutet att byta till burk lätt – inte bara för ölerna Tropic Thunder och Mango Mango Mango, utan för i stort sätt alla produkter.

– Allt pekade oss mot burk. Marknaden, Systembolaget, kvalitet, säger säljansvarig Ola Dugge Engström. Det skadar inte heller att materialet går att återvinna, näst intill i oändlighet och att burken väger mindre än en tiondel av de flaskor vi tidigare använde oss av. Vilket sparar på både pengar, genom färre transporter och klimat, fyller Mikael Dugge Engström i.

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!