Forskare vid Novosibirsk State Technical University har enligt uppgift testat världens första förbränningsmotor helt tillverkad av aluminium och som väger ca 200 kg. Ilya Zverkov, professor i flygplans- och helikopterteknik, berättade för TASS i januari i år att provresultaten skulle hjälpa forskarna att konstruera en mindre motor.

”Under försöken upptäcktes brister i motorns konstruktion och, med tanke på dessa fel, kommer vi att designa en ny motor med mindre dimensioner. Vi ger inte upp de grundläggande idéerna och uppgiften är att uppnå angivna egenskaper hos motorns kapacitet och stabilitet”, sade Zverkov och tillade att den förbättrade motorn skulle konstrueras och testas i sommar.
Användningen av aluminium i stället för stål har sänkt motorns vikt med 30-40% och ökat motorns nominella kapacitet till 300 kW. Bränsleförbrukningen har å andra sidan minskat med 15% på grund av användningen av aluminium.

Forskare har använt plasmaelektrolytisk oxidationsteknik, enligt vilken aluminiumdelar behandlas genom plasmaurladdningar. Detta resulterar i ett tunt lager aluminiumoxid, känt som korund, vilken bildas på ytan av en aluminiumkomponent. Korund är känd för sin höga hårdhet och en smälttemperatur som har gjort det möjligt att ersätta ståldelar i motorn.
Enligt rapporten har Novosibirsk State Technical University fått vetenskapligt och tekniskt bistånd från Institutet för teoretisk och tillämpad mekanik vid den ryska vetenskapsakademins sibiriska gren, och ekonomisk hjälp från den inhemska flygfonden för denna utveckling.

Som universitetets presstjänst rapporterar kommer alla baskomponenter i den nya motorn att gjutas i aluminium i Novosibirsk. Detta gör det möjligt att använda den nya motorn på flygplan från det ryska flygvapnet.

Dela gärna artikeln