Den 10 oktober släppte vår branschorganisation European Aluminium (www. european-aluminium.eu) den tredje upplagan av studien om aluminiuminnehållet i bilar. Den är utförd av den oberoende forskningsbyrån DuckerFrontier på uppdrag av European Aluminium.

Denna bedömning av aluminiuminnehållet i europeiska personbilar omfattar all användning i en bil, inklusive elektriska fordon (EV) och baseras på analysen av ett bilprov som täcker nästan 95 % av den totala EU28-produktionen.

Studien uppskattar det genomsnittliga aluminiuminnehållet i europeiska producerade bilar till att nå nästan 180 kg 2019, vilket innebär en ökning med 20% sedan 2016. Studien förutspår också att det genomsnittliga aluminiuminnehållet kommer att öka ytterligare till nästan 200 kg per fordon fram till 2025, i linje med det mest positiva scenariot som togs fram 2016.

De positiva utsikterna och den oavbrutna aluminiumtillväxten tillskrivs till stor del aluminiums roll i lättviktsbilar och som ett möjliggörande av elektromobilitet.

Dela gärna artikeln

Prenumerera på Aluminium Scandinavia

Nyhetsbrev

Få vårt nyhetsbrev med information om forskning, nyheter och reportage från företag, mässor och konferenser m.m. - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration genom att fylla i din e-postadress nedan!