Den aluminiumintensiva 2018 Lincoln Navigator utsågs till Truck of the Year och 2018 Honda Accord till Car of the Year vid North American Car, Utility and Truck of the Year (NACTOY) Awards, i januari under 2018 North American International Auto Show (NAIAS).

Det är andra året i följd som ett aluminiumintensivt fordon vunnit ett NACTOY-pris, ett bevis på att det finns en växande enighet om att aluminium bidrar till bättre fordon och att kundernas kärlek för enastående prestanda, säkerhetsklassning, bränsleeffektivitet, bogseringsförmåga och hållbarhet premieras. 2017 Chrysler Pacifica utsågs till North American Car Utility Vehicle of the Year 2017.

NACTOY-utmärkelsen har i mer än 24 år belönat de mest framstående nya fordonen under året. Priset är både högt konkurrenskraftigt och diversifierat, med en jury av oberoende biljournalister från USA och Kanada, och inte en enskild publikation eller nyhetsstation.

Lincolns 2018 Navigator och Hondas 2018 Accord är just två av de många aluminiumintensiva fordonen som nominerats för en NACTOY-utmärkelse vid 2018 NAIAS.

Biltillverkare fortsätter att välja alum-inium som konstruktionsmaterial i industrin, enligt en studie av Ducker Worldwide.

– Det är inget att förvånas över att vinnarna av Car and Truck of the Year förnyar sina fordon med aluminium. Från prestanda, säkerhet och hållbarhet, till bränsleekonomi, batterikapacitet och utsläpp, uppfyller aluminium i varje kategori kundernas krav på nya bilar och lastbilar. Det är därför som färska undersökningar, vilka biltillverkarna gjort, bekräftar att aluminium är det snabbast växande bilmaterialet och det som leder multimaterialtrenden. Det är också därför som den amerikanska aluminiumindustrin investerat mer än 2,3 miljarder USD i inhemsk bilkapacitet och är beredd att investera ytterligare eftersom kunderna fortsätter att förnya med aluminium i nästa generations personbilar, säger Heidi Brock, vd för Aluminum Association.

North American Truck of the Year
Lincoln 2018 Navigator med helaluminiumkaross
Lincolns omdesignade 2018 Navigator med helaluminiumkaross har hjälpt fordonet att tappa nästan 90 kg av vikten. Detta ledande fordon i klassen har 4 Mtons dragkapacitet och en EPA-förbrukning på 1,5 lit/mil i stad, 1,2 lit/mil på motorväg och 1,4 lit/mil kombinerat.


2018 Toyota Camry (NACTOY Car of the Year finalist)
Fordonets aluminiumhuv gav en sänkt totalvikt.


2018 Lexus LC500 (NACTOY Car of the Year semi-finalist)
Lexus LC500 har aluminiumhuv, fjäderben och ytterdörrar.
Den omdesignade Lexus LC500 har EPA-värdet 1,47 lit/mil i stad, 0,9 lit/mil på motorväg och 1,24 lit/mil i kombi.


2018 Kia Niro (NACTOY Utility of the Year semi-finalist)
Niros aluminiumhuv, baklucka, fjädringskomponenter och bromsrotorer hjälper till att förbättra bränsleekonomin, 0,45 lit/mil i stad och 0,48 lit/mil på motorväg.


2018 Hyundai Ioniq (NACTOY Car of the Year semi-finalist)
Hyundai minskade fordonsvikten med 12 kg med en aluminiumhuv och baklucka.


2018 Honda Odyssey (NACTOY Utility of the Year finalist)
Detta flermaterialfordon har tappat 44 kg genom en materialmix med bl.a aluminium.


North American Car of Year
Honda 2018 Accord med Al-­chassi
2018 Honda Accord har ett nytt aluminiumintensivt chassi, styrarmar och delram. Användningen av aluminium ökade viktsänkningen från 50 till 80 kg totalt, beroende på utförande.


2018 Ford Expedition (NACTOY Truck of the Year finalist)
Det första fordonet som omdesignats på 20 år har högre effekt än sin föregångare med 4,2 Mton dragkapacitet.
Den nya aluminiumkarossen är 136 kg lättare och har den bästa bränsleekonomin i sin klass med ett EPA-värde på 1,5 lit/mil i stad, 1,2 lit/mil på motorväg och 1,4 lit/mil i kombi.

Dela gärna artikeln

Fortsätt till Aluminium Scandinavia >