1963 tog Jaguar fram en lättviktsversion av sin E-Type. 18 exemplar skulle byggas, men endast tolv hann bli färdiga. Nu bygger Jaguar de sista sex exemplaren av Lightweight E-Type.

Mellan 1961 och 1975 byggde Jaguar drygt 72 500 exemplar av E-Type – en av bilvärldens mest klassiska modeller. 1963 tog man fram en lätt version av E-Type. Man hade för avsikt att bygga 18 exemplar, men endast tolv av dessa slutfördes. Jaguar har dock nu bestämt sig för att bygga de återstående sex bilarna.

Lättversionen av E-Type, som togs fram för GT-racing med bl.a Graham Hill bakom ratten, består till stora delar av i aluminium. Skalkonstruktionen (monocoque) är helt i aluminium och stora delar av karossen är i samma lätta metall bl.a huven, bakluckan, dörrarna och det avtagbara taket.

Denna lättviktsversion väger 1 000 kg, ca 300 kg mindre än motsvarande stålversion.

Många detaljer är framtagna speciellt för den nya versionen, medan andra är plockade från standardbilen. T.ex är de större bromsskivorna fram unika för modellen medan de mindre skivorna bak är standard.

Under huven på Lightweight E-Type sitter en aluminiumsexa på 3,8 liter som levererar 257 kW (345 hk), vilket är något mer än i originalet från 1963 och 380 Nm. Motorn är sammankopplad med en tätstegad manuell växellåda med fyra växlar. Enligt Jaguar ska drivlinan, precis som övriga tävlingsditon från märket, tillåta häftiga accelerationer redan från låga varv.
3,8-litersmotorn som satt i standardversionen av E-Type levererade 200 kW och gjorde 0-100 km/h på sju sekunder.

Dela gärna artikeln

Fortsätt till Aluminium Scandinavia >