HRE Wheels och GE Additive har meddelat att man tecknat ett avtal om partnerskap och har presenterat det första titanhjulet som tillverkats med hjälp av EBM-teknik (en typ av 3D-tryckning). Känt som ”HRE3D+”, visar detta nya prototyphjul vad framtidens hjulteknik kommer att medföra och hur avancerade material såsom titan kan utnyttjas för att skapa komplexa konstruktioner. För mer information se IDTechEx rapport om 3D-utskrifter Materials 2018-2028.

Målet med ”HRE3D+” projektet var att testa kapaciteten för 3D-tryckning i en praktisk tillämpning och för att skapa en mycket sofistikerad hjulkonstruktion med ett svåråtkomligt material som titan. Med ett traditionellt Monoblokhjul av aluminium, avlägsnas 80 % av materialet från ett smitt aluminiumämne på 45 kg för att skapa den slutliga produkten. Med additiv tillverkning, avlägsnas endast 5 % av materialet och återvinns, vilket gör processen mycket effektivare. Titan har också en mycket högre specifik hållfasthet än aluminium och är korrosionsbeständigt, vilket gör det möjligt att bli extremt lätt och med en råare finish.

Ett intensivt konstruktionssamarbete uppstod mellan Vista, det kalifornienbaserade teamet hos HRE och GE AddWorks i Ohio. Genom att använda konstruktionserfarenheter från två befintliga modeller av HRE-hjul arbetade de två företagen tillsammans för att skapa ett fantastiskt exempel på vad som är möjligt med additiv tillverkning.

Hjulet tillverkades på två Arcam EBM-maskiner – Q20 och en Q10 i fem separata sektioner, som sedan kombineras med en anpassad centrumsektion och titanfästelement.

”Det här är ett otroligt spännande och viktigt projekt för oss och vi får en inblick i vad framtidens hjuldesign rymmer” säger HRE:s vd Alan Peltier. ”Att arbeta med GE Additive’s AddWorks team gav oss tillgång till den senaste 3D-teknologin och ett fantastiskt ingenjörsteam, som tillåter oss att tänja på gränserna för hjulutformningen bortom allt möjligt med nuvarande metoder. För HRE flyttar samarbetet med GE Additive oss in i framtiden.”

”HRE stoltserar med ett engagemang för överlägsen kvalitet på marknaden. Det var naturligt för AddWorks att arbeta med detta projekt, med dem och verkligen revolutionera hur hjulen kan vara konstruerade och tillverkade” säger Robert HANET, seniorkonstruktör , GE Additiva AddWorks.

Dela gärna artikeln