Ny forskning visar att den globala vinmarknaden går mot aluminiumkapsyler. Aluminiumkapsyler står i dag för något under 30% av den totala globala buteljerade vinmarknaden, enligt nyligen framtagna siffror från Euromonitor. Med 30 miljarder sålda flaskor 2016, är storleken på aluminiumkapsylmarknaden nu ca 9 miljarder flaskor årligen. Denna övergång till aluminiumskruvkorkar är särskilt tydlig på de stora marknaderna i Europa och USA.

Europa representerar fortfarande den största marknaden för flaskvin med volymer på mer än 17 miljarder år 2016, enligt andra undersökningar från IWSR, vilka tittade på 75 cl flaskor. Båda rapporterna visar en minskning för flaskvin i Europa på 5,3 - 6,4% de senaste fem åren. Men aluminiumkapsyler gick åt andra hållet under samma period, och växte med 14,5% med ett CAGR på 5,2% för perioden 2012-2016.

Dessa rapporter visar att aluminiumkapsyler i ökande grad ger stora fördelar jämfört med andra typer av vinförslutningar. Deras lämplighet och starka igenkänning samt dekorativa förbättringar gör att fler och fler vinmakare går över till aluminiumkapsyler.

Det finns i dag en global acceptans av aluminiumkapsyler, särskilt hos yngre konsumenter och de som är nybörjare på vin, vilka visar sin preferens för skruvkorkar.

Fördelar för producenter och konsumenter med skruvkork:

  • Bevarar lukter, smak och fräschör
  • Lika egenskaper från flaska till flaska
  • Smakneutral – ingen påverkan på aromen
  • Frånvaro av korkdefekter
  • Stor bredd på kapsylstorlekar med innovativ design och oändliga dekorationsmöjligheter
  • Mycket praktisk – lätt att öppna och stänga, förvara samt transportera
  • Lätt att återvinna

Dela gärna artikeln